tisdag, november 15, 2005

Tull smugglaren....

Det är vinter här nu fick jag höra idag. +12 grader och dimma. Dimman i norra Italien ligger hela vintern säger många, men Como verkar ofta vara skonat, pga av ”kullarna” (som i Sverige skulle benämnas berg) runt om staden.

Jag körde pappa och Margaretha till Schweiz idag, till den stora stora outleten. Den är enorm! Där var vi relativt ensamma i alla butiker, vi var rörande överens om att så fina kläder designmässigt och kvalitetsmässigt känns svårt att hitta i Sverige, det stora utbudet. Vi sa att kanske ska man köpa alla sina kläder där, pengarna räcker bra mycket längre och till roligare/bättre kläder. Jag handlade inne på Hugo Boss (som jag aldrig handlat på! ) och betalade en vinterjacka (dun) för samma pris som en vanlig vinterjacka i en vanlig kedja hemma.

Vi åkte alla till dagis för att hämta, förutom Henrik som hade möten i Milano, och presenterade morfar för personalen. Vi åt en stor lunch så det blev middag till barnen idag, så tar vi något som vid 20.00 tiden. Hörde precis min pappa berätta att Oliver skakade hand med sin fröken och stod lugnt bredvid och sa adjö, vi ses. Ja inte så man gör i Sverige, tänk vad barn lär sig snabbt och adapterar nytt. Och även jag tänker inte på det längre men kommer väl ihåg första gången jag såg det och tänkte, så förlegat och överartigt. Men här är man mycket artig och nu tycker jag att det är trevligt att ta i den som man säger hejdå till om det är en person man träffar mycket. Man kan ju se allt från olika håll, få se vad jag tycker en massa längre fram!

Blev stoppad av tullen på väg in till Schweiz och satte på mig min nya jacka på väg tillbaka om detsamma skulle hända på väg hem. Man får bara ”ta ut” saker till värde av 30 Euro och skatta på jackan kändes inte så kul när den var inköpt på en outlet för att den var billig. Men såklart blev jag inte stoppad då jag bemödat mig gömma påse, galge och med tänderna bitit bort prislappen :)


Måste berätta om juldekorationerna som tillkommit i vårt hus. Jag har "konstruerat" en takkrona till vårt vardagsrum :) Tog två ljusslinogor runt två kransar, fäste den ena en bit under den andra, dekorerade den lagom kitschigt. Det blev skitsnyggt! :) Sen en massa snöflingor i tyg och olika färger i Hannahs och Olivers rum. Få se vad mer det blir, det är ju en bit kvar än jag vet, men till Olivers kalas den 27 november ska det vara färdig pyntat, i år drar vi ut på julen!

Dogana=tull