onsdag, november 16, 2005

RRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr


Vaknade av att barnen förde liv en våning upp, vilket betydde att de var sin morfars wakeupcall :) Länge lekte de tillsammans. Själv gick jag upp 08.20, vi har gått och lagt oss alldeles för sent sen vi fått gäster, men sånt hör ju till, fniss och skratt och diskussion på kvällen…
På morgonen idag var jag och spelade tennis med Gregor, som klagade lite på min kondition, hm, jag var urtrött och samtidigt sa han att tennis ska vara avslappnande. Jag far som en påse i halvstorm mellan nätet och ytterlinjerna, avslappnande? Kul och högkoncentration för mig och ursvettigt med, men avslappningen upplever jag först efteråt :)

Vi tog en lunch på La Bella Vita (Pernillas restaurang) inte världens charmigaste inredning men världens godaste mat vilket alla var rörande överens om. Pernilla kom ut och hälsade och vi började prata om det italienska systemet, eller vi lyssnade när Pernilla som varit här i 20 år pratade. Hon sa att om 6-7 år kommer nog italienarna ta efter fransmännen och gå ut och demonstrera. Men italienarna är olika fransmännen, de klagar lite som svensken (dvs i tysthet ) men gör föga åt det, de gillar inte att sticka ut hakan och gapa. Men de njuter av livet torts upplevd "misär". Sen euron infördes har allt blivit så dyrt här och medel lönen ligger kring ca 13.000 svenska kronor! Mamma Mia säger jag, hur har de råd? Jag upplever att maten är ca 30% dyrare här på ”ICA”! Skolorna och läkarbesök etc är mycket dyrt. Javisst jag hör frågan, det finns statliga skolor och läkare men ringer du en läkare och ber om en tid idag så säger de välkommen i februari, ringer du samma läkare och ber om en privatid erbjuder samma läkare dig en tid om en timme. Ett läkarbesök kostar ca 1300 för ett barn. För en tandställning betalar man själv ca 50.000 etc. Så även fast lönerna är låga (de har stått stilla länge) så har priserna skjutit i höjden. Men vi som åt världens bästa lunch betalade 500 för 4 personer och en flaska vin inräknat. DET var inte dyrt och sådan enormt god mat!

Hämtade glada barn och vi tutade på morfar och Margaretha längs hemvägen, som hade promenerat hem från Como. Jag hittade en ficka och plockade upp dem precis när de passerat ”allt det vackra” och den trista vägen tog vid. Bingo. De ville till benett och handla ett par glasögonbågar, vi 5 körde dit (Henrik jobbade hemma). När vi klev ur bilen fick barnen varsinn 5 Euro sedel av sin morfar, de har nog aldrig fått pengar förut, vi har inte börjat med det… De letade bland leksakerna efter saker som kostade 5, såg på prislappen först och sen på sakerna. Hannah hittade två saker för 2 Euro vardera och tog dem, Oliver tog en legoriddare för 7 Euro, Hannah bjöd på sin sista ”peng” och jag fick då pynta en jag med. Men jag älskar ju lego och var inte svårövertalad.

Vi tog en gemensam fika medan barnen lekte med sina saker och nu kör Henrik till flygplatsen. Om en vecka kommer mamma och någon dag efter Hannahs och Olivers bästisar från Sverige till Olivers kalas, superbingo! Alla stannar i några dagar. Gäller att jobba undan en del till dess, tiden springer när man har gäster.

Genombrott för Oliver som inte kunnat säga Rrrrrrrrrrrrr (rullande R) och han har tränat men konstaterat att det inte går. SÅ precis när Henrik etc åkt till flygplatsen testade han och ut kom ett perfekt rullande R. Han blev alldeles till sig av glädje och rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrullllar och rrrrrrrrrrrrrulllar samtidigt som han ger mig en highfive!!!

Giocare=leka