onsdag, november 09, 2005

Uppehållstillstånd måste man ju ha...

Vi gick upp tidigare i morse, det är så skönt att ha mer tid på morgonen. Hannah tillverkade pengar både 100 och 1000 lappar, tom 1004 lappar som nu är vackert nerstoppade i min plånbok om jag skulle behöva mera pengar :) Jag fick en sedel med en sko på med, eftersom jag gillar skor... Undra om Hannah blir en budgetkvinna framöver :) Oliver börjar vilja lära sig skriva sitt namn. O har han kunnat länge men idag kom l och i med. Sen fick vi tankabilen pengar, lappar som Hannah skrev JET på, mycket bra att ha.
Lämnade båda barnen hos Sabrina idag, Oliver mycket glad för det, men de går först in och hälsar ordentligt på sina respektive fröknar för det är viktigt tycker jag.

Henrik tog cykeln ner till Questuran, jag ska på tennis och väntar otåligt på hur det går för honom där nere. På Questuran söker man uppehållstillstånd och detta borde vi ha gjort för länge sedan men när vi kommit ner dit har kön med icke EU medlemmar varit så lång framför oss att det inte har varit någon idé. Tyckte vi, vi har inte velat kan man ju skriva med, eller orkat....Det går ju snabbare för en svensk än för en icke Eu medlem men det är samma kö så man får gott vänta. Man kan säga att Questuran är ett hål i väggen bredvid den stora polisstationen. Kön ringlar inte, den står stilla. Sen går det 1000 rykten om hur godtyckligt det är, även fast vi har alla papper iordning betyder inte det att vi får uppehållstillstånd direkt utan polisen vi möter kan enkelt bestämma sig för att bara ge oss tillstånd i 3 månader, så får vi köa sen igen… Givetvis borde jag med stå i kön nu men då vi tror att detta tar till 16.00 eller så så kan jag nog spela tennis först och sen ställa mig bredvid maken min.

Jag och barnen behövde aldrig köa med 198 andra människor då Henrik lyckades boka en tid åt oss, den 24 november ska vi förhöras och granskas, känns skönt att nu ha ett datum!


Tennisen var superkul, Gregor puschar mig så bra och jag har lärt mig mer på dessa 3 gånger än på 1 år hemma. Tennis är verkligen min sport, jag njuter när jag spelar. Sen testar jag min italienska på honom, han rättar mig men det är urskönt att lyckas komponera ihop lite meningar och att vi faktiskt pratar, om än haltigt…

Hannah och Oliver och jag åkte till Benett efter dagis, köpte varsinn leksak då jag lovat det då ett annat barn oförsiktigt nog hade sönder deras. Nu har vi lekt med det nya tillskottet till leksaksverkstaden hela kvällen. Henrik badar barnen och läser saga idag. Imorgon ska han ut och resa, men åter på fredagskvällen. På lördag kommer min pappa och hans fru, barnen längtar och det ska bli roligt att visa vart vi bor, och ses såklart!

Fick Ingrid, en österrikisk kvinna, att översätta senaste mötet för mig och hjälp, nu förstår jag hur det är att ha barn i skolan. En massa läxor till föräldrarna :) Ett möte en fredag 14.00, en halvlördag åt öppen verksamhet för att se hur barnen ”arbetar” dagtid, med barnen då. Julföreställnings förberedelser etc etc. Sen ett annat möte för att få träffa den lärare som ska ha 1:orna nästa år och där man även skriver in sina barn till första klass. Känns overkligt att skriva in Hannah i skolan redan…

Imorgon torsdag är min första konversationslektion, ska ägna förmiddagen åt att skriva ner en massa verb jag vill kunna och känna mig lite förberedd för vad som komma skall. Men ett litet genombrott kännerjag då det gäller förståelsen, det börjar lossna lite…

En promenad runt Cernobbio före barnen skulle hämtas blev det, nu blir jag kanske känd som den framfusiga svenskan men jag har ärligen stuckit in huvudet i varje butik och patisserie etc och sagt hej. Handlar man skakar de gärna hand. Känns skönt att presentera mig då jag tänker handla mycket här. Tänker köpa köttet hos köttmästaren, vinet på enothecet, frukten på fredagar utanför kyrkan då jag hört att det är den bästa i Como, säkert en del kläder i dessa ljuvliga butiker. I dag köpte jag den snyggaste militärgröna fodrade kavajen som jag inte kunde gå ut utan och ett par av dessa underbara jeans i "nipote modell" som jag hört även är NK:S storsäljare just nu :) tråkar jag ut med mode? Jag älskar kläder och här finns det gott om snygga kläder, svårt att inte nämna :) Jag är verkligen förälskad i Cernobbio, kanske därför jag klev in i alla små butiker och affärer, för att känna att jag är en del av byn om jag hälsat på alla :)

Dagens ord: Föräldrar= genitori (cari genitori börjar alla lappar i barnens väskor med…)